Hästköp

Idag utökades min lilla familj med hästar! Jag höll på att hjälpa Judy med några stallsysslor då hon berättade att grevinnan planerade att köpa in några nya hästar. Tydligen hade ett försäljningsstall en bit bort fått in nya hästar, och Judy skulle iväg och kika på några å grevinnans vägnar. Hon frågade om jag ville hänga med och javisst ville jag det! :)
 
Vi tog bilen med hästtransporten på släp och körde iväg till försäljningsstallet, där vi vandrade omkring en stund. Jag agerade mest som smakråd men kunde inte låta bli att att kika lite för mig själv, jag har trots allt funderat på att köpa en till häst. Gott om plats har jag, och en del pengar över.
 
Ingenting föll mig dock riktigt i smaken, det fanns en hel del superfina hästar, dock alldeles för dyra eller med "fel" inriktning för mig. Många var också unga och att utbilda Hövding var lärorikt men jobbigt, det måste jag erkänna, så det var jag inte sugen på att upprepa.
 
Så kom jag till ett bås, någonstans i mitten av de långa raderna. Långt ifrån de superdyra topphästarna, men inte vid lågprisarna heller. Ut över boxkanten kikade en stor, leopardtigrerad valack som jag omedelbart drogs till, så jag valde att gå fram till honom. Men när jag nådde boxen så dök en svart minimule upp vid boxdörren. Framme kikade jag in och såg att bredvid den prickiga hästen så stod en liten blankettigrerad ponny med rufsig man och en busig uppsyn. Två hästar? I samma box?
 
Jag läste informationen på boxdörren, och tydligen var de två svartvita hästarna ett litet radarpar som hade hängt ihop ett bra tag. Två hästar kändes lite tveksamt, ett stort ansvar att ta på sig två nya på en och samma gång. Men jag ville absolut provrida appaloosan, och även ponnyn var så pass stor att jag skulle kunna rida på den.
 
Så jag tog beslutet att provrida appaloosavalacken, vars namn är Lemonspot. Och jag kan säga att jag föll direkt. Han är som nämnt en åttaårig valack, import från Polen. Mycket pigg och lyhörd, en utmärkt allroundhäst som svarar bra utan att vara för framfusig. Ärligt talat förstod jag inte varför han befann sig där, kanske var ponnyn en oreglig typ som gjorde att ingen ville köpa appaloosan?
 
När jag ridit klart så satt jag av och Judy som hade dykt upp övertalade mig att pröva ponnyn. Jag lydde hennes råd och gjorde det – medan jag förberedde mig på det mesta – men den lilla ponnyn var jättesöt. Han var busig som alla ponnyer, lite på tårna, redo att utnyttja en ouppmärksam ryttares brister. Men han var inte en odåga, utan hade bara en ponnys charm!
 
 
… så ni kan ana hur det slutade! Ägaren blev lättad över att jag ville köpa dem båda så att de inte behövde skiljas åt, så jag fick något utav ett paketpris. Judy skjutsade hem oss alla tre till stallet, och hjälpte mig att göra iordning en box superduper snabbt, som jag sedan ställde in mina två nya prinsar i. 
 
Så här ser det ut i stallet just nu! :D
 
 
Längst till vänster i den lite avskilda boxen står Hövding, som måste hållas lite på kant då han hetsar upp sig ibland. Längst till höger på samma sida som nykomlingarna står Stormborn, cool som alltid, nyfiken på de nya men han uppför sig exemplariskt som alltid. Och i den lite större boxen står nykomlingarna, Lemonspot till vänster och Westrebel till höger.

» Juliette Stardawn

Åh vad kul! Blev riktigt sugen på att köpa appaloosan nu.... :(

Svar: Do it, so fin *-*
Sylvie Yellowstone

2013-08-23 // 23:15:08
URL: http://jstardawn.blogg.se
» Nikki Westlake

Vilken söting till ponny! :D Jättefin appaloosa med *-*

Svar: Är de inte underbara? *-* Well done SSO!
Sylvie Yellowstone

2013-08-24 // 10:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: