Bildredigering

Jag brinner som bekant för bildredigering. Jag tycker det är oerhört roligt och jag älskar att se hur en amatörmässig bild tagen med en helt okej kamera kan bli tio gånger finare bara efter tio minuter i Photoshop. Många i Starstable-communitin gillar att redigera bilder, och även fotomanipulera1.
 
Det gör mig otroligt glad! :D Min favorittyp av inlägg är att se folks olika redigerade men framför allt fotomanipulerade bilder, jag blir oerhört inspirerad och många gånger även imponerad! Sedan finns det också en hel del folk som tycker det är onödigt att redigera. Det kan jag förstå, det kan ta upp mycket tid (om det är många bilder) och det är ett steg i en fotoprocess som kan hoppas över. Man måste nog verkligen brinna för det om man ska orka göra det dag ut och dag in! :)
 
Ibland hör jag folk som säger att det är onödigt eftersom SSO "bara är ett spel". Vad spelar det för roll hur bilderna ser ut? Det är sant, men jag skulle vilja påminna om att redigeringskonsten kan man använda utanför SSOs ramar. Kan du t.ex. måla dit en böljande man på en häst och göra en bild tagen ute på Everwindfälten verka som om den är plåtad i GÅD – då kan du överföra dessa kunskaper till de "vanliga" bilder du kanske tar i livet!
 
Kika på detta exempel. Denna bild tog jag igår när jag följde med min bästa vän och plåtade när hon var och tävlade med sin häst. Den översta bilden är orginalet, och den understa bilden är resultatet av kanske fem minuters basic redigering. Rätt stor skillnad va? :) Jag vet inte hur mycket ni fotograferar, men nästa gång du sitter med en bild på favorithästen du har plåtat – testa att redigera, lek runt, se vad som händer!
 
 
 
1Bildredigering är när man t.ex. ändrar ljusstyrka, skärpa, mättnad etc. Fotomanipulation är när man t.ex. flyttar föremål, målar dit man och svans, böjer eller flyttar kroppsdelar, byter bakgrund etc.

» Juliette Stardawn

Snyggt hörru! Måste påpeka vilken ursnygg häst det var på bilden, dör *_*

Svar: Tack haha :) Jag vet, det är Mikaelas häst! :D Hon är dösnygg!
Sylvie Yellowstone

2013-09-01 // 16:12:50
URL: http://jstardawn.blogg.se/
» Cristina Silverbell

Shit vilken skillnad O.O åhhh ääälskar motivet! Supersnygg häst!

Svar: Och tänk då vad man kan åstadkomma när man verkligen lägger ner tid, då kan man redigera bort staketet i bakgrunden och ja, massa andra saker. Visst är hon snygg? :D
Sylvie Yellowstone

2013-09-01 // 21:32:34
URL: http://starstableteam.blogg.se
» Exenzia

Åh vad fint! Hästen... *-*

Svar: Jag tror jag får posta fler bilder på henne haha *-* Måste bara få tag på dem, morr!
Sylvie Yellowstone

2013-09-02 // 19:18:14
URL: http://exenzia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: