Hoppträning

Idag kom en släng av värme in över Jorvik, och jag passade på att dra på mig en T-shirt. Man måste njuta av värmen när den är här! :D När jag kom till stallet så sadlade och tränsade jag Lemonspot (som fortfarande inte riktigt har fått sig något smeknamn) och vi drog ut med riktning på Gyllenbladet stallet.
 
Det är en härlig dag, det känns som om vi är i juli igen, men det var ändå inte en tryckande värme. Lemon kändes fräsch och pigg, precis som när jag provred honom. Han och Westie har anpassat sig mycket bra, och det är väldigt intressant att se hur mina fyra hästar kan vara så otroligt olika att rida. Alla är helt underbara, men på olika sätt :)
 
Hur som helst så hade jag tänkt rida omkring på stranden, men när vi nådde stall Gyllenbladet så passerade vi paddocken med de små hindrena. Jag kunde känna hur Lemon vaknade till lite under mig, lyfte huvud, spetsade öronet, trippade lite. När jag provred Lemon så sa ägaren att han hade en outvecklad hoppkapacitet, men jag hann inte riktigt sätta den på prov tidigare, så jag bestämde mig för att ändra planerna och trimma honom lite på ridbanan och sedan ta några små hinder för att känna på honom.
 
Jag började med att värma upp i skritt och trav, med en lätt hand utan att inverka speciellt mycket, jag hade halvlånga tyglar och lät honom sträcka på sig och mjukas upp. Sedan styrde jag honom mot ett av hindrena och lät honom inspektera det eftersom det var första gången på denna plats.
 
 
 
Allt eftersom kortade jag upp honom och började arbeta honom, bjöd honom till att söka bettet. Så här i början när jag lär känna honom så koncentrerar jag mig inte alltför mycket på formen och på att hans huvud ska befinna sig i ett visst läge, utan jag fokuserar på att han har ett dynamisk steg, att han bjuder framåt och att han är uppmärksam på mina hjälper.
 
 
 
 
 
 
När vi kändes samspelta så var det dags att styra honom mot hindren. Så fort han insåg att han skulle få hoppa så ökade han lite på taktet, spänade musklerna, taggade. Men eftersom jag väntade en halvtimme, fyrtio minuter med hindren så krävdes nu bara några halvhalter innan han lugnade ner sig och förde sig som jag ville.
 
 
 
Som ni ser har han det i blodet! Dessa små hinder var inte riktigt i hans tycke, han tog i väldigt mycket och hoppade mycket stort, någonting som vi får träna på. Det är en bra grund och jag ska försöka få ut oss på tävlingsbanorna, nästa steg blir att se till så att han sparar på sina krafter. Jag är mycket nöjd med dagens träning! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: