Kvällsevent med CH

OBS! BILDBOMB!
Igår kväll var jag med Comet Hearts, den klubb som jag är med i. Jag har inte varit med där särdeles länge, och igår var första gången jag kunde vara med på ett av deras event! Schemat löd samling vid Steves gård klockan åtta på kvällen, sedan skulle vi rida iväg till Valedale paddocken där en lektion skulle hållas, och slutligen skulle vi iväg och grilla c:
 
Prick klockan åtta var jag framme vid Steves, men vi saknade personer så jag hann göra både Steves lopp och sysslorna i stallet. Vi ställde upp oss allihopa medan Myra (som skulle hålla i eventet tillsammans med Anna) gick igenom kvällen.
 
 
 
Dryga kvart över var vi alla samlade, och vi gav oss av på ett långt led mot Valedale. Jag var näst sist i ledet, mellan Juliette och Miranda. Hövding skötte sig bra enligt min åsikt, trots att vi var långt bak så hetsade han inte upp sig, vi höll ett lugnt tempo och han kändes mjuk och eftergiven. Inne i skogen fick vi rida två och två, så jag höll mig något bakom Juliette, men inte heller då fick jag intrycket av att Hövding eggade upp sig, utan han verkade inte bry sig om att han inte var först.
 
 
 
 
 
 
 
Framme i paddocken började lektionen, som Anna höll i. Vi skrittade en hel del, trots att vi redan hade värmt upp på vägen dit, och jag märkte att Hövding började bli lite avtrubbad, han segade och gav inte riktigt den respons som jag hade önskat.
 
 
 
 
 
I traven förbättrades läget lite, då hade jag större frihet att lägga volter samt göra tempoväxlingar. Jag hade lite längre tyglar och lät Hövding söka sig till bettet, utan att sätta alltför stor press på honom.
 
 
Snart övergick vi till arbetsgalopp, och jag tycker att Hövding förde sig riktigt bra! Mycket volter, ställning och lösgörande, och med mycket lirkande tyckte jag nog att han började slappna av.
 
 
 
 
Vid ett tillfälle fick en av de andra tjejernas häst lite spunk och hon drog förbi oss i galopp på yttersidan (jag har skärt något i hörnet), och Hövding tände genast igång, drog iväg med ett enormt galoppsprång varpå han bockade. Av ren reflex drog jag i honom och fick upp huvudet, varpå Hövding tvärnitade och jag nästan nockade huvudet i hans hals, vilket inte alls var särskilt smidigt.
 
 
Efter det så raserades vad vi hade byggt upp något, men jag lyckades till viss del återställa det. Jag borde ha varit mer uppmärksam och sett hur en annan häst kom i ögonvrån, men det är lätt hänt! :) Så tog ridlektionen slut, och vi gav oss iväg upp mot bergen där vi skulle grilla. Ungefär här någonstans så lämnade Anna klubben helt opåverkat och vi blev alla väldigt förvånade, tydligen hade hon inte trivts särskilt bra, vilket vi alla tyckte var synd, men vi fortsatte ändå till grillplatsen för det fanns inte särskilt mycket vi kunde göra åt saken, tyvärr!
 
 
 
 
Plötsligt avbröt ett fasansfullt korvkrig efter att en glupsk Juli hade slukat nästan alla korvar >:D Jag lyckades med knapp nöd undvika att bli träffad och flydde sedan hem till Vingården med Hövding, där jag pysslade om både honom och Stormborn ordentligt efter en slitsam dag :>
_____________
Kort sagt var det en underbar afton och ett jättebra första event, först tyckte jag det var lite segt när lektionen började för vi skrittade mest runt på spåret och vår ridlärare kändes inte alls närvarande, men när vi grillade korv sedan så var det som bortblåst. Jättetrevliga tjejor, hela gänget :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: