Program | PS-skola del 1

Kärnan för att kunna redigera bilder är ett bra program. Ett bra program kommer inte göra jobbet åt dig, men det kommer att underlätta något otroligt :) I detta inlägg – vilket blir den första delen i Photoshop-skolan (PS-skola) – kommer jag ta upp några olika program som jag rekommenderar!
 
Det absolut bästa programmet är enligt mig Photoshop CS-serien. Den nyaste versionen är Photoshop CS6, själv har jag Photoshop CS5 (jag tyckte inte om CS6 design, den påminde mig för mycker om PSE). Fördelen med CS-programmen (oavsett version)  är att det har väldigt många olika funktioner, det är nästan så att man kan bli lite överväldigad. Det finns mycket att utforska, mycket att leka omkring med, och det är mycket lättare att använda än t.ex. Photoshop Elements, som är lite klurigare att förstå sig på.
 
Photoshop CS6 kostar ca 10.000 kr. Man kan också ladda ner programmet, men det är olagligt och ingenting jag rekommenderar.
 
Sen har vi Photoshop Elements. Mitt första Photoshop var Photoshop Elements 8.0, som jag skaffade 2008. Den nyaste versionen är Photoshop Elements 11. Photoshop Elements är ett väldigt bra och framför allt underskattat program, det har kapacitet och man kan åstadkomma mycket med det – men det är lite svårare att använda än Photoshop CS. Det har kanske inte samma funktioner utan man får använda andra vägar för att nå det resultat man vill ha. Men det går, så länge man inte ger upp.
 
Photoshop Elements 11 kostar ca 1000 kr. Vilket enligt min åsikt är ett oerhört bra pris om man jämför det PS CS6.  Man kan också ladda ner programmet, men det är olagligt och ingenting jag rekommenderar.
 
Slutligen har vi GIMP. GIMP är bra på det sättet att det är ett gratisprogram. Personligen har jag inga bra erfarenheter av GIMP då jag var så pass ung när jag försökte mig på det första gången, jag var en bra bit under 10 år gammal och min engelska var inget vidare. Vad jag har hört om programmet är dock att det är ungefär som med Photoshop Elements, det vill säga att man kan göra mycket med det men det gäller att man hittar knapparna.
 
GIMP är ett gratisprogram och kostar därför ingenting. Man kan ladda ner det på deras hemsida, www.gimp.org.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: