Stormborn

Stormborn är min första häst, en valack av rasen Jorvikiskt Varmblod. När jag först kom till Jorvik så lånade jag honom endast, och då var han redan 14 år gammal och mycket säker på foten. Tidigare var hans ryttare Judy som jobbar på Silverglades Hästsportcenter, men sedan fick jag överta honom och när chansen gavs så köpte jag honom för ringa 300 Jorvik Shillings - någonting jag inte ångrat!
 
Idag är Stormborn 17 år gammal, och han har utvecklats mycket sedan jag först började rida honom. Han är av färgen Silverbrun, det vill säga bruna täckhår med silvervitt tagel. Denna färg är ovanlig och gör att han står ut. På kroppen kan man skymta ett svagt apelkastat mönster och det är dessa fläckar som gör att han just är silverbrun och inte linfux eller isabellfärgad.
 
Stormborn är en perfekt terränghäst. Han är lite kraftigare än de flesta Jorvikiska Varmblod, och detta resulterar i  att han är mycket stark. I skogen är han snabb och säker på foten och han har inga svårigheter för att lämna de breda vägarna och ge sig iväg på småstigarna. En perfekt häst för den osäkre ryttaren, då han aldrig bockar eller bråkar, och han är lyhörd för hjälperna. Dock är han som nämnt stark och om man inte passar sig så kan han försöka dra iväg med en i galoppen. Hans storlek gör också att han inte är alltför smidig och därför är att föredra utomhus än i paddockar och ridhus.
 
Mentalt är han lugn och balanserad, han går bra ihop med både hingstar, ston och valacker och är inte särdeles dominant, så vida inte andra hästar försöker köra över honom för då protesterar han tydligt. Behandlar du honom med respekt så kommer han att ge en villkorslös kärlek tillbaka. Han går bra ihop med små barn då han är tålmodig och inte har något emot när man drar honom i svansen eller knyter arton rosetter i manen.

Framtidsplaner
Förhoppningsvis kommer Stormborn snart att pensioneras. Jag planerar att snart köpa en ny tävlingshäst som är lite smidigare och då kan Stormborn få göra det han gillar bäst: att skrutta i hagen och ridas ut i naturen. Säljas kommer han dock aldrig, han har en alldeles för stor plats i mitt hjärta!
 
Bilder

 
 
 
 

» Tuva Skyfall

Starthästarna för evigt den stora stjärnan på natthimmelen! Eller vad säger du? ^^

Svar: Haha well, jag har försummat Stormborn en hel del, men nu på sistone börjar jag uppskatta honom mer haha :>
Sylvie Yellowstone

2013-08-03 // 09:24:25
URL: http://starstablefaces.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: